جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

نبرد کانای

undefined

نبرد کانای یکی از نبردهای بزرگ سری دوم جنگهای فنیقی بوده است. در این نبرد، سربازان کارتاژ -تحت فرمان هانیبال- ارتش رم را که بر آنها برتری عددی داشت به صورت کامل از میان برداشتند. پس از این نبرد، کاپوآ و چند شهر دیگر ایتالیا از جمهوری رم جدا شدند.

اگرچه این نبرد نتوانست کارتاژها را به نتیجه سیاسی مورد نظرشان برساند، اما امروزه این نبرد را به عنوان یک نمونه از بزرگترین پیروزیهای تاکتیکی تمام تاریخ نظامی به شمار می آورند. در حدود 60 تا 70 هزار رمی در آن روز کشته یا اسیر شدند. از نظر تعداد نفرات کشته شده در یک روز، این نبرد تقریبا در جایگاه سی ام قرار می گیرد. داستان پیروزی سحرآمیز هانیبال بر ارتش چند برابر بزرگتر رم را در اینجا بخوانید.

نبرد دیر العقول


پس از ترور خلیه المتوکل در سال 861 میلادی خلافت عباسی دچار اغتشاش شد. امرای ترک برای بدست گرفتن زمام امور هر خلیفه ای را که مزاحم خود می دانستند سرنگون می کردند. با انحطاط خلافت چند گروه در نقاط مختلف خلافت عباسی قدرت گرفتند. همزمان در ایران، بزرگترین دردسر برای خلفای عباسی ظهورکرد. یعقوب بن لیث صفاری در سال 861 در سیستان به قدرت رسید. او به سرعت قدرت خود را گسترش داد و در سال 873 طاهریان وفادار به خلیفه را در خراسان منقرض کرد. بدین سان شرق ایران و قسمتهایی از افغانستان به دست یعقوب لیث افتاد. پس از آن یعقوب تصمیم گرفت تا بساط خلافت عباسیان را برچیند اما در نبرد دیر العقول شکست خورد. داستان این شکست را در فایل زیر بخوانید. 

نبرد کرامه

شاید بسیاری از جوانانی که پس از جنگ 33 روزه لبنان به طرفداری از سیدحسن نصرالله به پایکوبی پرداختند به خاطر نیاورند که اولین شکست نظامی اسرائیل کی، کجا و چگونه روی داد. در حقیقت، ارتش اسرائیل اولین بار در نزدیکی شهر کوچک کرامه مزه شکست را چشید. در این فرصت نیم نگاهی به جاودان پیروزی فداییان فلسطین بر ارتش مجهز اسرائیل خواهیم انداخت.

undefined

جاده ی سنگفرش به سوی شهادت

در سال 711م. طارق بن زیاد به همراه سربازان عرب و متحدین بربرشان پای بر خاک اسپانیا نهاد. سپاه اموی در  نبرد گوادالت، مدافعین ویزگوت را از سر راه برداشت و به سرعت قسمتهای جنوبی و مرکزی شبه جزیره ی ایبری را اشغال کرد. 20 سال بعد سپاه مسلمین همچنان در حال پیشروی بود، از رشته کوه های پیرنه عبور کرده و به قلب فرانسه نزدیک می شد. فرمانده ی جدید مسلمانان، عبدالرحمن غافقی، در حال نزدیک شدن به مرزهای غربی امپراطوری تازه جان گرفته ی فرانک بود. فرمانروای فرانکها، شارل مارتل، در حال گسترش سرزمینهای تحت سلطه ی خود بود که ناچار شد با ارتش مسلمانان مصاف دهد. این نبرد در محلی بین شهرهای تور و پواتیه، در محل تلاقی رودهای کلاین و وینه روی داد.  منابع تاریخی مسلمانان درباره ی این نبرد سکوت کرده اند و منابع مسیحی تلفات فرانکها را اندک و تلفات مسلمانان را تا 400 هزار نفر ذکر کرده اند. به هرحال تلفات مسلمانان آنچنان سنگین بود که حرکت آنها را به سوی شمال متوقف کرد و پس از آن هیچ گاه سپاهیان اموی به صورت جدی به سوی مرکز فرانسه نتاختند. داستان سدی که فرانکها بر راه توسعه امپراطوری اموی در اروپا ایجاد کردند را در فایل زیر بخوانید.

نبرد ولجه


نبرد ولجه در می 633 میلادی در عراق امروزی بین نیروهای عرب مسلمان تحت فرمان خالدبن ولید و ارتش امپراطوری ساسانی و متحدانش انجام شد. استعداد ارتش ایران حداقل 3 برابر استعداد ارتش مسلمان بود. خالد به صورتی قاطع نیروهای پرتعداد دشمن را با استفاده از تاکتیک حمله گاز انبری -که خود به صورت مستقل طراحی کرده بود- شکست داد. این مانور به مانور سواره نظام هانیبال در نبرد کانائه بسیار شبیه است. داستان این نبرد را در فایل زیر بخوانید.