یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی
یاد داشتهای یک کرم کتاب

یاد داشتهای یک کرم کتاب

من همونی هستم که دنبالش نمیگردی

من و نگار و خودم

فکر کنم اگر کسی مثل مارکز جای من بود می توانست از این دیالوگ اس.ام.اسی داستانی، چیزی دربیاورد. حیف که پیر شدم و خلاقیتم از ریشه خشک شده....

 

ساعت دو و نیم بعد از ظهر با همراهش زنگ زد و قطع کرد. بعد از چند دقیقه مسیج داد که:

" شرمنده اشتباه گرفتم."

...

دو سه ساعت بعد دوباره مسیج داد:

نگار: سلام. شرمنده بازم مزاحمتون شدم. شماره شمارو نازنین بهم داده. اقا سیاوش شمایید؟

من: نه.

نگار:جون مادرت زود بگو سیاوشی یا نه!

نگار:اگه سیاوش نیستی که عذر می خوام اما اگه سیاوشی نازی گفته که اگه تا سه شنبه نیای اصفهان همشون رو آتیش می زنه حتی ....

سعی کردم با تلفن اداره شماره ش را بگیرم. کنجکاویم حسابی تحریک شده بود. برنمی دارد. دوباره مسیج می فرستم.

من:بگو خودش زنگ بزنه.

نگار:حالت خوبه؟ روانی خودش که زندانه. فقط بهت بگم که نازی زده به سیم آخر. همین فردا پس فردا بیا اصفهان . زنگ نزن نمی تونم ج بدم. 2 روزه که دارن شمارم رو کنترل می کنن.

من: اگه شمارت کنترل میشه بدون که مسیجاتم کنترل می شه. درضمن سیاوش نیستم. به نازی بگو هیچ مردی ارزشش رو نداره.

نگار:آخه تو که سیاوش نیستی مرض داری ج می دی؟ توی حلقه ما نیستی ببینی کنترل خلاف چیه! می تونم ازت یه سوال بپرسم؟

من:از پلیس بدترم. روزنامه نگارم. بپرس.

نگار:اگه نازی یه زن 32 ساله رو فلج کنه، دیه ایی که باید پرداخت کنه چقدره؟

من: نمی دونم. تا شب برات می پرسم. باید اول ببینه چه سالی بوده. بعدش عمد بوده یا نه.

نگار:دقیقا 5/4/90 عمد نبوده باهاش تصادف کرده 3 روز هم خودشو ناپدید کرده بود ولی بعد از سه روز خودش رفت اعتراف کرد.

من: بازبستگی داره. تصدیق داشت یا نه. ماشین بیمه بود یا نه؟ خودش پشت فرمون بوده؟ اتوبان یا شهر؟ فعلا که مبلغ دیه امسال معلوم نیست ولی براش وکیل بگیر.

نگار:نازی پشت فرمون بود. تصدیق داره ماشین بیمه نداره تو خیابون 17 شهریور تهران تصادف کرده. الان 14 روزه که ردش کردن اصفهان این هم تقریبا تموم اخبارم از نازی بود.

من: پوستش کنده س. در ضمن به خاطر فرار از صحنه تصادف هم باید حساب پس بده. دوستته نازی؟ یا خواهرت؟ سیاوش کیه؟

نگار: دختر خالمه. سیاوش دوستشه.

من:فعلا ی چهل میلیون براش در نظر بگیر. بعدا می تونه از ستاد دیه وام بگیره. چی رو می خواست آتیش بزنه؟

نگار: وام لازم نداره اگه زنه رضایت میداد که همون اول 2 برابرش رو بهش می دادن. اینو نمی تونم بهت بگم که چیو قراره آتیش بزنه. از این بیشتر اجازه توضیح ندارم.

من: خودم فهمیدم قضیه چیه. خدا به دادتون برسه. بد بازیو شروع کردید. حیف از جوونی تون.

نگار:اینقدر نترسونم! ممنون به خاطر همه چیز. از آشنایی با شما بدحال نشدم. آقای روزنامه نگار. واسمون دعا کن.

من: به هر حال بهش بگو صبر کنه و کم نیاره. دوستاش درش میارن اگه دهنشو ببنده.

من: معلومه اینکاره نیستی. دختری تو؟

نگار:دخترم. چیکاره نیستم؟

من:حرفه ای. اگه حرفه ای بودی شماره رو اشتباه نمی گرفتی. فکر کن اگه جای من شماره یکی از بچه های اطلاعاتو گرفته بودی...

نگار:به من چه نازی اشتباه شماره داد؟ چند سالته؟

من:اونم حرفه ای نیست. مثله تو. ولی من دهنم قرصه. اوکی؟ چهل سال.

نگار:راستی خانومت ناراحت نشده که بهم پیام می دی؟

من:نه. اسمت چیه؟ چند سالته؟

نگار:نگار. 16 سالمه. رشته مینیاتور.

من: باشه نگار. بعدا بهت مسیج می دم. درباره من به کسی چیزی نگو. ب نازیم بگو فعلا دهنشو ببنده. شبت به خیر.

نگار:شب شما هم بخیر.

 

البته این بعدا هیچ وقت سرنرسید و شماره هم از روی همراه من پاک شد. خیلی دوست دارم بدانم سر نگار و دختر خاله ش چه آمد. اگر خبری ازشان داری ما را هم بی خبر نگذار

چرا؟؟؟


در میان تمام شعارهای خسته کننده و دهان پرکن فیلم 7 دلاور درباره انسانیت و دفاع از حقوق ضعفا و .... یک دیالوگ خیلی باحال پیدا کردم. زمانی که کالورا (ای ولاش) 7 دلاور را اسیر کرد و قصد داشت با گرفتن ضمانت از اینکه آنها در کار او دخالت نکنند 7 دلاور را آزاد کند از رهبرشان هریس (یول براینر) پرسید:

چیزی که من نمی فهمم اینه که چرا آدمی مثه تو باید یه همچی شغلی رو قبول کنه؟ هوم؟ چرا؟

کریس: خودم م متعجبم.

کالورا:نه، یالله! جان من بگو.

جواب کالورا را وین (استیو مک کویین) می دهد:

این مثه جریان کسیه که من توی ال پاسو می شناختمش. یه روز طرف تمام لباساشو کند و با تن لخت پرید روی کاکتوسها. ازش همچی سوالی رو پرسیدم."چرا؟"

کالورا: و؟

وین: جواب داد به نظر می رسه که توی این لحظه این بهترین کاره.

تخیل

تخیل را از از تفکر بیشتر دوست دارم اما نمی دانم چرا تا به کوچه ی تخیل می پیچیم از راه بندان تفکر سردر می آورم.

ابر سیمولتانه های ابر غول


پس از اینکه غول شطرنج بیست سال پایانی قرن بیستم ،گری گاسپاروف، به مقام قهرمانی جهان رسید دست به اقدامی زد که علاقمندان شطرنج را در بهت فرو برد. برگذاری مسابقات همزمان (سیمولتانه) با تیم ملی کشورهای جهان. برگذاری مسابقات همزمان در سطح بالای شطرنج جهان سابقه ای طولانی دارد و بسیاری از استاد بزرگها به منظور تبلیغ یا امور عام المنفعه دست به چنین رقابتهایی می زدند. اما مسابقات گاسپاروف جلوه متفاوت از مسابقات سیمولتانه دیگر اساتید داشت. او قصد داشت با تیم ملی کشورهایی بازی کند که در هر کدامشان چندین استاد بزرگ و استاد بین المللی سطح بالا بازی می کردند. گاسپاروف در اوج آمادگی تمامی جهان شطرنج را به مبارزه می طلبید.

گاسپاروف اولین مسابقه همزمان در برابر تیم ملی آلمان را در دسامبر 1985 با نتیجه نزدیک 3.5-4.5 واگذار کرد. مسابقه برگشت اما شکستی کوبنده برای تیم ملی آلمان در پی داشت؛ 7-1 به نفع گاسپاروف (فوریه 1987). در دسامبر 1988 گاسپاروف در برابر تیم ملی فرانسه با نتیجه 3-2 به پیروزی رسید و در مسابقه برگشت به تاریخ ژوئن 1989 با نتیجه 4.5-1.5 تیم ملی فرانسه را در هم کوبید. تنها پیروزی تیم فرانسه در دور رفت توسط بازیکن ایرانی الاصل این تیم مهرشاد شریف به دست آمد. شریف متولد 1952 است و شطرنج را در سطح قهرمانی در سال 1970 آغاز کرد. بالاترین درجه شریف در جدول رده بندی فیده امتیاز 2481 است. به هرحال شریف در مسابقه بازگشت از گاسپاروف شکست خورد اما تا آن سال از معدود شطرنج بازانی بود که توانسته بود قهرمان شطرنج جهان را شکست دهد حتی در یک بازی سیمولتانه.

گاسپاروف به بازیهای سیمولتانه خود ادامه داد. در سال 1988 در یک سیمولتانه ماهواره ای تیم جهان را 10 بر یک شکست داد. در آخرین سیمولتانه در برابر تیم چک در نوامبر 2001 گاسپاروف تیم چک را با نتیجه 5.5 به 2.5 در حالی شکست داد که اعضای تیم ملی چک همگی درجه بندی بالای 2500 داشتند. بازیهای مهرشاد شریف در برابر گاسپاروف را اینجا آورده ام و بقیه مسابقات را می توانید اینجا ببینید.

بازی اول

مهرداد شریف (سفید) در برابر گاسپاروف (سیاه)

دفاع سیسیلی واریانت شونینگن حمله ماتانویچ

1.               e4 c5 2.Nf3 e6 3.d4 cxd4 4.Nxd4 Nf6 5.Nc3 d6 6.f4 a6 7.Qf3 Qb6 8.Nb3 Qc7 9.Bd3 b5 10.O-O Bb7 11.Kh1 Nbd7 12.a4 b4 13.Nd1 Be7 14.Nf2 O-O 15.Bd2 Rab8 16.a5 Rfc8 17.Ra4 Nc5 18.Nxc5 dxc5 19.b3 Rd8 20.Qh3 g6 21.f5 exf5 22.exf5 Qc6 23.Bf4 Rbc8 24.fxg6 hxg6 25.Be5 c4 26.Be4 Qc5 27.Bxb7 Qxf2 28.Raa1 Qc5 29.Bxf6 Bxf6 30.Rxf6 Rc7 31.Bxa6 1-0

بازی دوم

گاسپاروف (سفید) در برابر مهرداد شریف (سیاه)

گشایش انگلیسی

1.c4 e6 2.Nc3 Bb4 3.Nf3 Nf6 4.g3 d5 5.a3 Be7 6.Bg2 O-O 7.d4 dxc4 8.Ne5 c5 9.dxc5 Qc7 10.Nxc4 Qxc5 11.Qb3 Nc6 12.Be3 Nd4 13.Bxd4 Qxd4 14.O-O Rb8 15.Rfd1 Qc5 16.Rac1 Rd8 17.Ne4 Nxe4 18.Bxe4 Rxd1+ 19.Qxd1 Qc7 20.b4 Qd7 21.Qc2 g6 22.Na5 Bd8 23.Rd1 Qe7 24.Qd3 Bc7 25.h4 e5 26.h5 gxh5 27.Bxh7+ Kg7 28.Bf5 Qf6 29.Bxc8 Bxa5 30.Rc1 Bb6 31.e3 Qg6 32.Qd5 Qg5 33.Kg2 h4 34.Rc4 Rxc8 35.Rxc8 h3 36.Kh1 Qf5 37.Rc4 f6 38.Qxb7+ 1-0

اروپا؛ اتحاد سیاسی یا فروپاشی اقتصادی

پس از خاموش شدن شعله های جنگ دوم جهانی درحالیکه کشورهای شرق اروپا توسط تانکهای روسی پشت دیوار آهنین نگه اسیر شده بودند، آمریکا با کمکهای مالی و اقتصادی خود ،معروف به طرح مارشال، به کمک اروپای غربی آمد.اما بعضی از سران اروپا ،که معروفترین آنها مارشال دوگل رییس جمهور فرانسه بود، علاقه ای به حضور و نفوذ آمریکا در قاره سبز نداشتند.این رهبران سیاسی گمان می کردند که سلطه مالی آمریکا در نهایت اروپا را به بردگی خواهدکشید.ترس از کمونیسم روسی و تهدید نفوذ آمریکا سبب شد تا اروپا راه سومی را انتخاب کند:نگاه به درون و اتحاد ملل اروپایی. کشورهایی که تا آن زمان بارها و بارها با هم جنگیده بودند در سال 1957 جامعه اقتصادی اروپا را بنانهادند. ایجاد بازار مشترک اولین گام برای رسیدن به اروپای متحد بود.

همگرایی اقتصادی در دهه هشتاد میلادی به همگرایی سیاسی منجر شد و در نهایت کشورهای اروپا در سال 1991 پیمان ماستریخت را امضا کردند که اروپای متحد را از یک آرمان ذهنی به واقعیت تبدیل کرد. قرار شد که برای این کشورها واحد پول مشترکی تعریف شود تا مبادلات اقتصادی در چهارگوشه قاره ساده تر شود. این واحد پول مشترک یورو نام گرفت. چندی بعد دیوار آهنین نیز فروریخت و تعدادی از کشورهای کمونیستی سابق نیز به تدریج عضو اتحادیه اروپا شدند و واحد پول جدید را برگزیدند.

یورو واحد پول قدرتمندی بود و بسیاری فکر می کردند می تواند به سلطه دلار بر تجارت جهان خاتمه دهد و جای آن را در مبادلات اقتصادی بگیرد. یورو دومین ذخیره پول پی جهان بعد از دلار دارد و همچنین بیشترین میزان سکه و اسکناس در گردش جهان را دارا است.

امروزه بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا هستند و از آن میان، هفده کشور به حوزه یورو پیوسته و پول واحد اروپایی را جریان انداخته اند و ده کشور همچنان از پول ملی خود استفاده می کنند. کشورهای عضو حوزه یورو به دلیل استفاده از پول واحد ناچارند سیاست پولی مشترکی را ،که بانک مرکزی اروپا مسئول تدوین آن است، اجرا کنند. درعین حال این کشورها از آزادی عمل قابل توجهی در سیاست های مالی یعنی تدوین بودجه های دولتی برخوردار بوده اند. شرایط پیمان ماستریخت برای کشورهای حوزه یورو مواردی از این قبیل است:نرخ تورم نباید 1.5 درصد  بیشتر از میانگین نرخ تورم سه کشور عضو با کمترین نرخ تورم باشد، کسری بودجه نباید بیش از 3 درصد تولید ناخالص کشورهای متقاضی باشد، بدهی دولت عضو نباید بیش از 60 درصد تولید ناخالص ملی آن کشور باشد و نرخ بهره بلند مدت نباید بیشر از 2 درصد در مقایسه با میانگین نرخ بهره سه کشور عضو با کمترین نرخ تورم باشد.

ارتباط یونانی

بحران مالی غرب سرمایه داری در اواخر سال 2007 از بخش مسکن ایالات متحده آغاز شد و به سرعت به سایر مناطق جهان سرایت کرد. به دلیل ارتباطات مالی، اقتصادی و تجاری بسیار گسترده ای که بین اروپا و آمریکا وجود دارد این بحران بیش از هر منطقه جهان اروپا را تحت تاثیر قرار داد و قاره کهن از اوایل سال 2008 درگیر این بحران شد. در حالی که تصور می‌رفت که تا پایان سال ۲۰۰۹ میلادی اروپا بحران را پشت سربگذارد، فعالان اقتصادی با حقیقتی تلخ روبرو شدند: یونان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود.

دولت یونان پس از اینکه یورو را به عنوان واحد پول خود پذیرفت، هزینه های دولتی را به شدت افزایش داد و برای تامین منابع لازم، به استقراض از بانکهای داخلی و خارجی مبادرت کرد. طی دهه گذشته، حقوق و دستمزدها در بخش های دولتی و خصوصی یونان به سرعت افزایش یافت.از طرفی بهره وری یونانی ها به اندازه دیگر کشورهای اروپایی نبود و از دیگر سو مردم این کشور خواهان سطح رفاه دیگر کشورهای قاره بودند. برای رسیدن به این رفاه، یونانیها راه قرض کردن و خرج کردن را در پیش گرفتند.

دولت یونان مقدار زیادی از کشورهای اروپا -حدود ۳.۴ میلیارد یورو از بانک های بریتانیایی، ۲۲.۵ میلیارد یورو از آلمان و ۱۵ میلیارد یورو از فرانسه-  قرض کرده بود. بانکهای خصوصی یونان نیز زیر بار قرض سنگینی کمر خم کرده اند و کل بدهی یونان به سیستم بانکی بریتانیا به ۱۴.۶ میلیارد یورو، به آلمان۳۴ میلیارد یورو و به فرانسه ۵۶.۷ میلیارد یورو محاسبه شده است.این قرضها درحالی به موعد سررسید خود می رسیدند که کشور در رکود فرورفته بود و یونان توانایی بازپرداخت قرضهایش را نداشت.

صدور اوراق قرضه یکی از راه های اصلی دولت ها برای تامین منابع لازم برای هزینه های دولتی است. اما در مورد دولت یونان، کاهش اعتماد به اقتصاد این کشور باعث کاهش شدید بهای این اوراق در بازار شده است.بنا به پیش بینی کمیسیون اروپا، سال آینده میزان بدهی های یونان ۱۹۸ درصد تولید ناخالص داخلی اش خواهد بود.

از سوی دیگر اندکی بعد مشخص شد که بی بند و باریهای مالی مختص یونان نبوده و کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و ایرلند ،که ظاهرا اقتصاد محکم تری داشتند نیز وضعیت اقتصادی قابل اعتمادی ندارند. عضویت در منطقه یورو بحران اقتصادی این کشورها را بدلیل محدودیت هایی که بانک مرکزی اروپا بر آنها تحمیل می کرد تشدید کرد. کشورهای حوزه یورو باید معیارهای پیمان ماستریخت را رعایت می کردند ولی عملا آنها را زیرپا گذاشتند.

کمیسیون اروپا می گوید چنانچه سیاستگذاریهای کشورهای عضو تغییر نکند، میزان بدهی های عمومی ایتالیا در سال آینده ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی اش خواهد بود و سپس در سال ۲۰۱۳ به حدود ۱۱۸ درصد افت می کند.

آنچه که این وضعیت را خطرناک تر جلوه می دهد این است که اقتصاد ایتالیا و اسپانیا، در مقایسه با یونان، پرتغال و جمهوری ایرلند بسیار بزرگتر است و در صورت رویارویی این دو کشور با بحران بدهی خارجی، حوزه یورو ممکن است متلاشی شود.

ادامه مطلب ...